Verslag Bedevaart Lourdes

maandag 1 mei 2023

Dit is het dagelijkse verslag van de Lourdesreis van onze parochie van 29 april - 6 mei, geschreven door de meereizende jongeren van onze parochie.

Dag 7, de laatste dag, vrijdag 5 mei

Vanochtend hebben we onverwachts lekker kunnen uitslapen. In eerste instantie werd er gezegd dat we om 9.30 uur een viering zouden hebben maar het bleek dat hij om 10.00 uur was. Vandaag was de slotviering van onze eigen parochie en gelukkig was pastor Adri er weer bij. Aangezien hij gister niet bij de handoplegging was hebben diaken Ronald en pastoraalwerker Ella hem de handen opgelegd. Dit maakt dat de viering erg mooi en emotioneel was. Na de viering zijn we met al onze Zoetermeerse  pelgrims langs de grot gegaan, hier hebben wij het intentieboek dat de afgelopen week in de Mariakapel heeft gelegen in Zoetermeer achtergelaten. Afgelopen week hebben wij tijdens de lunch en het diner een kaars aangestoken en daarbij konden wij allen in stilte een intentie uitspreken. Deze kaarsen hebben wij een plekje gegeven in de Chapel Lumiére, de plek waar iedereen kaarsen op mag steken. Na de lunch was er vrije tijd, hierin werden een aantal opties aangeboden. De eerste optie was een stadswandeling langs alle belangrijke plekken die te maken hebben met Bernadette. Het was erg warm rond dit tijdsstip, maar de plekken waar we geweest waren, waren erg interessant. We zijn eerst op de begraafplaats geweest. Hier ligt de familie Soubirous in een familiegraf. Het uitzicht was hier ook mooi, we konden uitkijken op de bergen waar we bij de Citée waren geweest. Daarna liepen we door naar het cachot, dit was het tweede huis van de familie Soubirous. Het beeldenmuseum dat daar dichtbij is, is ook heel mooi. Hier wordt een groot deel van de beelden die de winkeltjes verkopen gemaakt. Verder zijn we nog naar het geboortehuis van Bernadette geweest, dit is de molen van haar vader en naar de kerk waar ze naartoe gerend was. Toen we terugkwamen hebben we even pauze gehad. Een andere groep is samen met diaken Ronald naar de grot toegegaan, hier gingen zij de rozenkrans bidden. Maar er waren ook mensen die even ging uitrusten. We hebben weer gedineerd waarbij Hans uitgeroepen werd tot topper van de week, omdat wij allemaal super trots op hem zijn. Als toetje kregen we daarom taart. Ook Peter kreeg nog een bedankje voor zijn goede werk als onze reisleider. Na het eten was er een mogelijkheid om de souvenirs te zegenen door Diaken Ronald. Dit hebben veel mensen gedaan. Verder is er niets ingepland voor na het avondeten, maar veel mensen zijn een avondwandeling door het stadje gaan maken. Dit was onze laatste verslag. Morgen gaan wij weer met de trein naar huis.

Lourdes dag 6, donderdag 4 mei

Deze ochtend begonnen we met een viering van onze eigen parochie. De kerk waar we in vierde was een aardig stukje omhoog dus om iedereen boven te krijgen bonden we touwen aan de rolstoelen en zo werden deze de berg op getrokken. Helaas was pastor Kortekaas ziek daarom moest er door diaken Ronald en pastoraalwerker Ella geïmproviseerd worden en werd het een gebedsviering. Na de viering zijn er een aantal mensen het heiligdom op gegaan met onze reisleider Fred en daar zijn zij verder gegaan met een rondleiding. Een andere groep ging op een terrasje een kopje koffie drinken met elkaar. Andere mensen gingen hun vrijetijd op een andere manier besteden. In de middag vond de viering van de handoplegging plaats. De viering van de handoplegging houdt in dat het pastoraal team door de kerk staat en dat je naar hen toe kan gaan, op dat moment legt diegene zijn handen op jouw hoofd en wordt er voor jou gebeden. Het was een bijzondere viering waarbij er ook regelmatig een stilte viel. Tijdens de viering werd het lied ‘ken je mij’ (van Trijntje Oosterhuis) gezongen door pastoraalwerker Ella en Marianne Vermeulen begeleid door Carla de Pauw op dwarsfluit. Vandaag gingen wij eerder dineren zodat wij ’s avonds de slachtoffers van de oorlog konden herdenken. Via de beamer bekeken wij de dodenherdenking op de dam. Daarna las iemand een gedicht voor en zongen wij samen het Wilhelmus. Aangezien het morgen Bevrijdingsdag is hebben wij daar ook alvast aandacht aan besteed door samen met oranjebitter te proosten.

Dag 5, woensdag 3 mei

Op deze dag begonnen we in de ochtend met de internationale hoogmis. Het fijne was, omdat wij met de grootste groep zijn die momenteel in Lourdes is, dat deze helemaal in het Nederlands gesproken was. Daarnaast was de mis in het Latijn. Veel mensen vonden dit een indrukwekkende viering, om met zoveel nationaliteiten samen de mis te vieren. Op zo’n moment merk je dat de Rooms Katholieke kerk echt een wereldkerk is. Het is een hele belevenis en kan als erg intense ervaren worden, daarom hadden een aantal mensen ervoor gekozen hier niet aan mee te doen. De jongeren hadden ervoor gekozen om naar de top van een berg naast Lourdes gegaan, de Pic du Jer. Vanaf het hotel moesten we twintig minuten lopen en daarna gingen we met het treintje naar boven. We hebben hier een paar uur lang rustig in de zon gelegen en lekker van de natuur genoten. Toen we weer terug kwamen gingen we de kruisweg lopen. Er waren twee verschillende kruiswegen om te lopen, een kleine en een grote. De kleine kruisweg lag in een park en was begaanbaar voor de mensen in een rolstoel en slechter ter been. Deze groep werd in tweeën gesplitst, de eerste groep werd geleid door pastoraalwerker Ella Feijen en de tweede groep door diaken Ronald van Berkel. De grote kruisweg zijn levensgrote beelden die bergopwaarts de heuvel op lopen en deze werd geleid door pastor Adri Kortekaas voor de mensen die beter te voet zijn. Na het avondeten hadden wij een vrije avond.

Dag 4, dinsdag 2 mei

Op deze ochtend konden we iets langer uitslapen. Om half tien vertrok namelijk de bus bergopwaarts richting de Groene Kathedraal. Dit was een indrukwekkende en mooie ervaring. Onze reisleider, Peter, kon ons veel vertellen over de omgeving en heeft ons dus een klein rondleiding gegeven. Het heet de Groene Kathedraal omdat het een openlucht kerk is midden in de natuur, de mis vond dus plaats tussen de bomen, rotsen en volgelgezangen. Na de mis zijn we verder op avontuur gegaan, we gingen vandaag namelijk op excursie naar het dorpje Gavarnie midden in de Pyreneeën. Hier hadden we de keuze om verschillende activiteiten te doen. Sommige mensen zijn op een terrasje gaan zitten en anderen zijn naar de souvenirwinkeltjes gegaan. Daarnaast was er een groep die wandelend verder de Pyreneeën in zijn gegaan. De omgeving was prachtig, we waren omringd door bergen en in de verte zagen we de nog witte toppen van de hogere bergen. Helaas kwamen wij onderweg geen sneeuw tegen, uiteindelijk zijn we geëindigd bij een klein stroompje water. Hier hebben we even een klein pauze gehouden en daarna hebben we langzaamaan onze weg terug genomen. Aan het einde van de middag zijn we de bus weer in gesprong en reden we door de bergen terug naar Lourdes. Na het avond eten zijn we met alle pelgrims uit Zoetermeer bijeen gekomen om in gesprek te gaan over alle ervaringen die we tot nu toe hebben gehad. Veel mensen vinden massaliteit van Lourdes soms erg intens maar daarentegen soms juist erg mooi aangezien je op die manier ziet dat wij onderdeel zijn van een wereldkerk. Vandaag werd als een super dag beschouwd. De viering in de groene kathedraal, de preek van diaken Ronald en de omgeving bij de Gavarnie hebben heel veel indruk gemaakt op alle pelgrims!

Dag 3 - maandag 1 mei

Onze dag begon met een viering waarbij Joseph en Evi, twee van de jongeren, voor het eerst misdienaar waren. Na de viering was het tijd voor de groepsfoto. We liepen met iedereen naar de esplanade, dit is een groot plein waar twee kerken en een basiliek staan. Eerst hebben we een foto gemaakt met iedereen van onze parochie, we hebben een foto apart van onze jongeren, en tot slot een foto met alle Nederlandse pelgrims.
Na de lunch hebben de jongeren de grote kruisweg gelopen. Dit is een levensgrote kruisweg bergopwaarts. Dit was een erg mooie ervaring en soms ook best emotioneel om te zien. Na de tocht hebben we de viering van Barmhartigheid bijgewoond. Dit is een viering waarbij de mensen die wilden, konden biechten bij een priester. Voor sommige van de pelgrims was dit een bijzondere ervaring omdat zij voor de eerste keer bij een priester hebben gebiecht. Na de tocht zijn we terug naar het hotel gelopen voor het avondeten. Er was vandaag weer en jarige en daar hebben we natuurlijk weer voor gezongen. Direct na het eten zijn we in de richting van het heiligdom gelopen met alle pelgrims in Lourdes. Hier hebben we de lichtprocessie gelopen over het heiligdom. Dit was een erg mooie ervaring, zeker toen het langzaam donker werd. Iedereen loopt met een kaarsje en ondertussen worden er verschillende liedjes gezongen. Iedereen zong luidkeels mee omdat het allemaal bekende liederen waren zoals het credo of het ave Maria. Om ongeveer half elf was dit afgelopen en zijn we weer terug naar het hotel gelopen. In het hotel aangekomen zijn we in gesprek geraakt met een aantal van onze pelgrims we waren benieuwd wat mensen tot nu toe hebben ervaren en tot nu toe het mooiste vonden. Het antwoord was vaak dat ze de omgeving hier erg mooi vinden maar ook de lichtprocessie van vandaag was een antwoord dat vaak voorbij kwam. Het was een indrukwekkende ervaring.

Dag 2 - zondag 30 april

We begonnen onze eerste dag in Lourdes met gezellig ontbijten. Hierna zijn we met zijn allen naar de grot geweest. Hier hebben we de heilige mis gevierd, waarin kardinaal Eijk voorging. Terug in het hotel hebben we eerst middag gegeten en hierna hebben we even pauze gehad. Hierin zijn wij, en nog wat andere mensen, naar het winkelgebied geweest. Dit was erg gezellig en vooral heel mooi. Sommige mensen zijn naar een cafétje geweest, gaan wandelen, of gewoon in de kamer gebleven. We kwamen terug in het hotel en hebben ons hier bijna meteen verzameld om een rondleiding bij te wonen die door Peter, onze reisbegeleider, gegeven werd. De zon kwam eindelijk een beetje door en het werd een mooie middag. De rondleiding was heel interessant; we zijn in de Rozenkranskerk geweest. Om kwart voor vijf verzamelden we om de Sacramentsprocessie bij te wonen, die eindigde in de Pius X. Dit is een gigantische ondergrondse kerk. Eenmaal terug in het hotel hebben we lekker gegeten en nog even gezongen voor de jarige.

Dag 1 - zaterdag 29 april

Vanmorgen vroeg om 6.00 uur stond er voor ons een bakkie koffie klaar in de Kapelaan. Langzaam stroomden alle mensen binnen, ze kregen hun badge en zetten hun koffers klaar. Om 6.15 uur sjouwden we alle koffers richting de bus en daar werden ze één voor één de laadruimte in geladen. Toen de bagage in was geladen en de mensen op hun plaatsen, zijn we om 6.30 vertrokken met de bus richting Tourcoing. Daar aangekomen zijn we als groep de TGV in gestapt. Tijdens de treinrit hebben we verschillende activiteiten gedaan zoals zingen, spelletjes spelen, een tientje knopen, de rozenkrans bidden, maar we hebben ook hand en span diensten gedaan zoals flesjes water uitdelen en wacht houden bij de deur. Na een lange reis met wat tussenstops zijn we in Lourdes aangekomen. Na de maaltijd heeft iedereen zijn kamer opgezocht en zijn we vroeg gaan slapen.