Jongeren

ACTIVITEITEN VOOR JEUGD EN JONGEREN: DOE MEE!

Wil je leeftijdgenoten ontmoeten? Kom bij Nicolaas Jong!

Vind je het leuk om leeftijdsgenoten te ontmoeten? Wil je je thuis voelen bij mensen die snappen dat je een geloof hebt en dat dat niet ‘raar’ is? Of wil je gewoon eens anderen ontmoeten die niet bij je op school zitten? Nicolaas Jong is de nieuwe jongerengroep van de parochie, die in december 2019 is opgericht. Binnen Nicolaas Jong wordt er van alles georganiseerd voor diverse leeftijden. Zo is er voor de groep 12-18 jarigen ‘In Betweens’. Maandelijks komen ze bij elkaar, gaan samen koken, lekker eten en luisteren dan naar een gast, die zijn of haar leukste bijbelverhaal vertelt. Ben je wat ouder dan kun je je aansluiten bij RK Jongerenvereniging WESP. En houd je van zingen? Doe dan mee met het jongerenkoor Praise!

Soms worden er film- en game avonden georganiseerd en dan zijn er weer spelletjesmiddagen. Vrijwel alle activiteiten vinden plaats in de jongerenruimte (het jeugdhonk) van De Kapelaan. Ook de ‘R.K. jongerenvereniging WESP’ is regelmatig te vinden in deze jongerenruimte.

Al deze groepen zijn vertegenwoordigd in het Platform Jeugd en Jongeren, dat ook één keer per jaar een Jongereninspraak verzorgd. Daar kan ook jij je ideeën spuien. Wil je een keer iets bijwonen of ook meehelpen? Kijk dan in de activiteitenagenda of mail naar nicolaasjong@hnpz.nl. Er is vast iets leuks voor je bij!

Jongerenagenda

Zomerkamp voor de jeugd

Voor jongeren tot 15 jaar is er een geweldig zomerkamp. Altijd al op vakantie willen gaan zonder ouders maar mét vrienden en vriendinnen? Dat kan! Het Zomerkamp Nicolaas Parochie Zoetermeer gaat elke zomer een week op kamp en jij kan gezellig mee. Te gek toch?! Gezellig met de andere kids spannende spellen in het bos spelen of lekker ravotten op het trapveld, maar ook lekker zwemmen, liedjes zingen bij het kampvuur, met z’n allen knutselen en op vrijdag een vette bonte avond houden! Ga je ook mee met het Zomerkamp? Kijk voor meer informatie op www.hetzomerkamp.nl

Eerste Communie, Vormselproject en verdieping

Binnen onze parochie zijn allerlei leuke dingen te doen voor jonge mensen. Ieder jaar is er een project ‘Eerste Heilige Communie’ en een project ‘Vormsel’ waar je je voor kunt opgeven als je dit nog niet eerder hebt gedaan. Kom ook naar de speciale gezinsvieringen, die zijn helemaal voor jou gemaakt. Ben je een doener? Dan kun je vrijwilliger worden of je aansluiten bij diverse groepen om leeftijdgenoten te ontmoeten en een leuke middag of avond te hebben. Of wil je iets doen voor mensen, die het niet zo goed hebben? Of ben je wat ouder en zoek je verdieping naast je studie of werk? Er wordt van alles gedaan. Natuurlijk hangt het af van je leeftijd wat je kunt en wilt doen en waar je interesse ligt. Doe je mee?

Wil je als vrijwilliger aan de slag?

Vanaf ca. 8 jaar kun je bijvoorbeeld al als misdienaar aan de slag of als koorlid in een jeugdkoor. Dan help je mee in de viering of ondersteun je de viering met muziek in een koor. Ben je wat ouder (vanaf 18 jaar) dan kun je ook koster worden en doe je veel voor en na de vieringen en help je bij het opruimen en klaarleggen van bijvoorbeeld de misboekjes. Allemaal nuttig werk en je beleeft de kerk ook eens anders. Als je op de middelbare school zit, kun je ook een maatschappelijke stage bij de parochie doen.

Meedoen of vragen?

Wil je meedenken over jongerenbeleid en meehelpen bij jongerenactiviteiten binnen onze parochie? Of heb je andere vragen? Stuur dan een berichtje aan diaken Ronald van Berkel, r.vanberkel@hnpz.nl. We zijn op zoek naar enthousiaste nieuwe mensen!